Zomertentoonstelling 2018: Janus de Winter (1882-1951)

26 mei t/m 17 juni 2018 | dinsdag t/m zondag 11:00-17:00 uur

/Zomertentoonstelling 2018: Janus de Winter (1882-1951)

Zomertentoonstelling 2018: Janus de Winter (1882-1951)


 
De tentoonstellingsgroep van Kunst aan de Dijk Kortenhoef maakt bekend dat Zomertentoonstelling 2018 gewijd zal zijn aan de Utrechtse schilder-mysticus Janus de Winter. Mocht iemand werk en/of informatie hebben, zijn wij erg geïnteresseerd en vragen wij u vriendelijk contact op te nemen met: kunstaandedijkkortenhoef@gmail.com of via het contactformulier op deze website. Bij voorbaat dank.

Het leven van schilder-mysticus Janus de Winter (1882-1951) werd beheerst door de schilderkunst en het zoeken naar de geheimen van het eeuwig wezenlijke. Geraakt door de Oosterse filosofie en theosofie trok hij vanuit die overtuiging de lijnen heel consequent door naar zijn kunst. Zijn gedachten en theorieën daarover heeft hij ook op schrift gesteld.

‘Trombones, horens, trompetten van rood over oranje naar geel; hobo’s clarinetten en fluiten variëren van donkerbruin over olijfgroen en donkergroen naar licht geel-groen; cello’s van rood of bruinviolet tot blauw en purper; violen kunnen alle kleuren uitdrukken, die dan altijd gemengd zijn met zilveren grijs.. Beethoven werkt veel met rood, maar ook met purper, violet en prachtig groen, zilver en grijs, terwijl Chopin duistere kleuren oproept.’ aldus Janus de Winter.

Zijn oeuvre omvat schilderingen in olieverf, gouache, krijt en pastel. Het zijn droomlandschappen en kleurige natuurtaferelen met paradijsvogels, kolibries en papegaaien, maar ook tropische onderwatergezichten, en bloemen, vooral orchideeën. Bij die orchideeën ging het De Winter niet zozeer om kleuren en exotische vormen alswel om hun symbolische geladenheid: ze stonden voor de lagere driften van de mens. Vandaar dat zijn orchideeën grillige spinachtige gedaanten aannemen, grijpgrage tentakels hebben en soms eerder op monsters lijken.

 

Janus de Winter wordt in 1882 in Utrecht geboren. Hij krijgt een baan als ambtenaar bij de Spoorwegen, ontpopt zich als visionair en schildert aanvankelijk landschappen en droomfantasieën. Wanneer hij in 1912 bekend raakt met het werk en de theorieën van Kandinsky, betekent dat een keerpunt. Met name Kandinsky’s ideeën over de psychische betekenis van zelfstandige kleuren en lijnen en de verbinding tussen kleuren en klanken slaan bij hem aan. Ze passen geheel in een mystiek geladen denktrant, die juist in die periode in bepaalde kringen van kunstenaars, musici, schrijvers en intellectuelen enorm populair is. Ook Der Sturm-schilders als Franz Marc en August Macke doen hun invloed gelden, en dat geldt ook voor de Franse symbolist Odilon Redon.

2018-04-22T14:00:00+00:00